Øvrige artikler og forskning om mindfulness

Nu fastslår dansk forskning, at mindfulness virkelig virker, så længe man følger den ‘rigtige’ opskrift.

Mindfulness er en særlig måde at være opmærksom på, der er kendetegnet ved bevidst observation af det, som foregår i nuet, uden at dømme det. Når man er mindful, er man bevidst om strømmen af tanker, indtryk, følelser og impulser i det aktuelle øjeblik med en venlig og accepterende holdning.

Unge voksne med socialfobi og angst, personer med tilbagevendende depression og kræftpatienter får det alle signifikant bedre ved at følge et otte ugers program med mindfulness.

 

Mentaltræning forandrer hjernen og reducerer stress
https://videnskab.dk/krop-sundhed/mentaltraening-forandrer-hjernen-og-reducerer-stress

Meditation former hjernen

Hjernen viser forandringer efter blot otte uger med buddhistisk koncentrationstræning. Det viser undersøgelser af mediterende personer. Særlige typer meditation kan forandre hjernen. Det viser undersøgelser af mediterende personer.

En gruppe amerikanske forskere testede forsøgspersoner, der havde praktiseret såkaldt mindfulness-meditation. Forskerne fandt målbare ændringer i visse hjerneområder, som er vigtige for stress, empati, selvfølelse og hukommelse.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/meditation-former-hjernen


Meditation får dig til at træffe rationelle beslutninger

Du kan ved hjælp af mindfulness meditation blive bedre til at træffe rationelle økonomiske beslutninger. Det siger den danske hjerneforsker Ulrich Kirk, der netop har undersøgt emnet sammen med amerikanske forskere.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/meditation-far-dig-til-traeffe-rationelle-beslutninger


Mindfulness i hverdagen

Vi møder stadig større krav i vores hverdag og lever et tempofyldt liv. Rigtig mange danskere oplever som følge af det, symptomer på alvorlig stress hver eneste dag. Samfundet ændrer sig næppe fra den ene dag til den anden, men gennem mindfulness kan du faktisk selv gøre noget for at komme ned i gear og mere i balance med dig selv. Se gevinsterne ved mindfulness og få gode øvelser til mindfulness i denne artikel 

Flere studier viser, at vi kan reducere stress gennem mindfulness i hverdagen. Kort sagt handler mindfulness om at være fuldt til stede i nuet og derigennem opnå en større livskvalitet. Mindfulness bygger videre på principperne inden for den buddhistiske meditation, og gennem forskellige øvelser i mindfulness kan du træne dig selv i at være mere nærværende og opmærksom. Du kan med mindfulness træne din evne til ikke at lade dig distrahere af forstyrrende tanker og følelser, og mindfulness kan være med til at reducere dit stressniveau og give dig større indre ro.  

http://www.viivaa.dk/sund-med-viivaa/arbejdsliv/mindfulness/mindfulness-i-hverdagen


Derfor virker mindfulness

Vesterlændinge strømmer til kurser i mindfullness for at lære at tænke positivt. Men hvordan virker det egentlig? Dansk forsker har fundet svar ved at gennemgå hele den videnskabelige litteratur på området.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-virker-mindfulness


Mindfulness kan revolutionere behandling af depression

http://videnskab.dk/kort-nyt/mindfulness-kan-revolutionere-behandling-af-depression


Den ultra korte konklusion på brug af mindfulness i behandling af patienter med “Bodily Distress Syndrom” er at; mindfulness kan forbedre vores psykiske, mentale og “sociale” helbred.

– Hjerneforsker Richard Davidson, professor Anne E. M. Speckens, professor Povl Munk-Jørgensen godkendte “MINDFULNESS & BODILY DISTRES” PhD

Der skal forskes meget mere i brugen af mindfulness som mental træning og mindfulness i behandlingsregi, og forskellige projekter er allerede i gang og andre endnu på tegnebrættet.

http://www.mindfulness-denmark.dk/nyheder/phd-godkendt.aspx


Meditation hitter på ledelsesgangen

Flere og flere danske erhvervsledere har taget meditation til sig som et ledelsesværktøj. For nogle år siden var coaching det helt store, og i dag er det mindfulness.

http://borsen.dk/nyheder/karriere/artikel/1/205316/meditation_hitter_paa_ledelsesgangen.html


Mindfulness meditation kan hjælpe mod stress og fobier

Meditationsformen ’mindfulness meditation’ har vist sig at være en effektiv hjælp mod stress og fobier.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/mindfulness-meditation-kan-hjaelpe-mod-stress-og-fobier


Meditation forandrer vores hjerner

Danske forskere har påvist, at hjernen forandres hos folk, der mediterer. Det kan være forklaringen på, hvorfor meditation virker afstressende.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/meditation-forandrer-vores-hjerne

Mindfulness sikrer fokusering


Mindfulness Aalborg –  Davids alle 34 – 9000 – Aalborg – uvestergaard@gmail.com – tlf. 40810508