Afhjælp krise, stress, angst, depression

Afhjælp krise, stress, angst, depression

Af Ulla Vestergaard, stifter og indehaver af Mindfulness Aalborg. Certificeret mindfulness-instruktør med afsæt i en 3-årig uddannelse, forfatter, stress- og traumeterapeut, konsulent, socialrådgiver, certificeret coach og underviser. 

Hvad kan du gøre, når livet er svært og du fx er i krise enten på grund af skilsmisse, problemer med børn, fysisk eller psykisk sygdom, misbrug, arbejdsløshed eller andre svære livsomstændigheder? 

Selv har jeg mange års professionelle erfaringer med, at det i de situationer hjælper at regulere vores nervesystem. så det kommer i balance og du kan bevare roen også i svære livssituationer. 

Samtale, terapi og mindfulness kan hjælpe dig, hvis du:

  • Har eller har haft stress, angst, depression.
  • Er i situationer/relationer, der er svære at være i.
  • Er udfordret privat eller arbejdsmæssigt. 
  • Er sygemeldt eller ledig.
  • Har problemer med selvtillid eller selvværd.
  • Har tankemylder.
  • Oplever søvnproblemer. 
  • Ofte føler ensomhed eller andre svære følelser, du har svært ved at håndtere. 
  • Er i sorg. 
  • Oplever skyld og/eller skam. 
  • Andre livskriser. 
  • Er ramt af fysisk eller psykisk sygdom.
  • Er pårørende til familiemedlem med udfordringer fx på grund af sygdom, misbrug eller andet. 
  • Har brug for at tale om det, du ikke taler med andre om og få redskaber til at komme godt videre. 

Hvad vil det sige at regulere sit nervesystem og hvorfor?

Vores nervesystem påvirkes og kommer ud af balance, når vi fx har været under længerevarende pres, stress, har haft uro eller angst igennem længere tid. Så er det sympatiske nervesystem over aktivt og det er vigtigt at få det reguleret igen. Når vi modsat har været uden energi, brugt meget tid på at bekymre os, gruble og spekulere over ting med mange negative og kritiske tanker, kan det give os tristhed, ensomhed og depression. Her er det vigtigt, at få nervesystemet reguleret. 

Stress, angst og depression kan ofte hænge sammen

Mange som jeg hver dag hjælper har eller har haft både stress, angst og depression. Her har jeg særligt gode erfaringer med at kombinere:

-Terapi, mindfulness og coaching og træning af kroppen, er det mest effektive til at afhjælpe stress, angst og depression. 

Hvorfor hjælper det?

   Fordi terapien forløser og afhjælper det, som kan ligge bag, at du har søvnproblemer, stress, angst, uro, ensomhed, vrede og/eller depression. Vi kan ofte godt forstå tingene og tale om dem, men det er ikke det samme som at forløse eller give slip på vanskelige situationer fra fx fortiden, der dræner og påvirker dig. 

  • Mindfulness regulerer og beroliger dit nervesystem og du får både redskaberne, når vi er sammen plus en grundig forståelse og instruktion og guidning, så du kan bruge det derhjemme på egen hånd mellem og efter vores sessioner. Mindfulness er et meget effektivt redskab, som der er stor evidens for virker. Ved mindfulness træner vi evnen til at være i NUET og det er en modvægt til stress, angst og depression, hvor vi ofte drænes af tanker fra fortid og fremtid. Mindfulness kan du både bruge NU såvel som FREMOVER efter endt forløb. 
  • Coaching hjælper til at genskabe motivation og handling på det, du kan og som er vigtigt for dig. Her er der fokus på dine værdier og det øger glæden og giver selvtillid og selvværd at komme i retning af og få handlet på det liv, du virkelig ønsker. 
  • Fysisk træning fordi det er godt for krop og sind og hvis du fx har eller har haft depression er det vigtigt at få energien op. At træne og bruge kroppen hjælper dig til at få mere udbytte af mindfulness plus det gavner dit generelle velvære, trivsel og livskvalitet. 

Hvis du har spørgsmål eller ønsker at aftale en tid kontakt mig gerne. 

De bedste hilsner 

Ulla Vestergaard

Certificeret mindfulness-instruktør, cert. coach, integral stress-terapeut

40810508