Er mindfulness hokus pokus eller virker det?

Er mindfulness hokus pokus eller virker det?

Af Ulla Vestergaard, stifter og indehaver af Mindfulness Aalborg. Certificeret mindfulness-instruktør med afsæt i en 3-årig uddannelse, forfatter, terapeut, konsulent, socialrådgiver, certificeret coach og underviser. August 2019.

Jeg hører ofte deltagere sige, at nogen i deres omgangskreds tror at mindfulness er hokus pokus og kun for ”de alternative” og ”hippi-typer”.Mindfulness henvender sig til og anvendes af forskellige mennesker indenfor  mange forskellige erhverv. Mænd såvel som kvinder. Unge såvel som ældre. Direktører, ledere og medarbejder. Sygemeldte såvel som ikke sygemeldte. Det har effekt på en lang række områder og kan trænes helt jordnært uden det er ”langhåret” eller underligt men helt naturligt. Alle kan lære det for vi er faktisk født med evnen til at være bevidst nærværende.

Der er foretaget mange vestlige internationale undersøgelser af mindfulness og de positive effekter er for mange velkendte. Mennesker har trænet og haft god gavn af at træne teknikker i over 2000 år på tværs af kulturer og religioner. Der er evidens for, at det virker. Mindfulness er omsat til en form, der passer for vestlige mennesker og den måde, vi lever på.

Mindfulness på en jordnær måde

Ved Mindfulness Aalborg gør jeg meget ud af, at mindfulness foregår på en måde, så langt de fleste (eller alle) kan deltage og ikke synes, at det bliver for mærkeligt at deltage. Deltagerne sidder på en stol. Det er helt frivilligt, hvor meget du ønsker at sige på kurset. Jeg bruger ikke klokker, røgelsespinde eller andre remedier. Der er tæpper og madrasser, hvis du ønsker at bruge det. Jeg lever selv et almindeligt liv og udover at tilbyde samtaler og mindfulness-kurser er jeg underviser, konsulent, terapeut, coach og forfatter og afholder kurser og foredrag i samtale-træning for professionelle.

Hvad er forskellen på et individuelt forløb og mindfulness i gruppe?

Den primære forskel på et individuelt mindfulness-forløb eller mindfulness i gruppe er, at der i et individuelt forløb er fokus på dig og din situation. Der vil være mulighed for, at du får vendt det, du står i lige nu og terapi og coaching inddrages efter dine ønsker og behov. Samtale-delen kan udgøre en større del, hvis det primært er det, du har brug for. Øvelserne vil blive skræddersyet og guidet så de passer lige præcis til dig og din situation.

Mindfulness i gruppe foregår på den måde, at jeg underviser ud fra et koncept og den primære del af undervisningen, vil være praktiske mindfulness-øvelser. En mindre del består af teori som støtte for praksis og lettere mindful yoga øvelser. Der vil være mindre samtale og sparring på din situation i et gruppeforløb. Der vil være anbefalinger til øvelser, du kan træne derhjemme imellem kursusgangene.

Skal man have eller have haft stress, angst eller depression for at deltage?

Nej, jeg lægger op til, at mindfulness kan være for alle også dig, som er i en anden livssituation. Mine deltagere spænder bredt fra deltagere, som er sygemeldte til deltagere, som kommer af andre årsager. Det kan være for at præstere og fokusere bedre på jobbet. Blive bedre til sport. Andre kommer på grund af dårlig søvn, eksamensangst, problemer på jobbet. Igen andre har eller har haft stress, angst eller depression eller har været igennem en svær periode fx på grund af sygdom, skilsmisse, fyring eller andre ting selv eller hos deres nærmeste. Andre ønsker at lære det fordi de arbejder med andre mennesker. Nogen ønsker mere balance mellem arbejdsliv og privatliv.

Hvilke ændringer har tidligere deltagere oplevet?

Jeg har i 2016 valgt at undersøge min egen praksis og har indsamlet omkring 500 evalueringsskemaer fra tidligere deltagere. Jeg skrevet bachelor-opgave om og indsamlet dokumentation over, hvad 100 deltagere har opnået efter er 8 ugers mindfulness-kursus i gruppe. Her kan du se, hvad deltagerne har oplevet.

97 % af deltagerne i mindfulness i gruppe ved Mindfulness-aalborg oplever ændringer:

  • 91 % har opnået ”mere ro.”
  • 91 % har fået ”større opmærksomhed/bevidsthed.”
  • 85 % oplever ”mere glæde, overskud, velvære, humor og positive tanker.”
  • 85 % er blevet ”mere opmærksom på kroppen og kan bedre håndtere stress og stress symptomer.”
  • 82 % oplever, at de er blevet ”mere nærværende og bedre til at være i nuet.”
  • 71 % kan ”bedre være i situationer og med svære ting i deres liv.”
  • 53 % har fået ”bedre søvn.”
  • 53 % har bemærket, at de har fået ”bedre koncentration, fokus og overblik.”

Flere oplever derudover, at “mindfulness giver bedre relationer, at de har fået bedre selvtillid og i det hele taget er blevet gladere. “

Hvordan arbejdes der med mindfulness?

Du lærer en række mindfulness-teknikker, som du kan bruge også i hverdagen, så det bliver en måde at være tilstede på. Du kan enten deltage i et individuelt forløb eller i en gruppe, hvor I max er 6 deltagere. Der kan ligge en enorm frihed i at træne, hvilke tanker og følelser du vil lade styre dig og dit liv. Vi træner evnen til i højere grad at opdage vores tanker. Vi har mellem 50000-70000 tanker hver dag og mange kommer helt ubevidst og automatisk.De stigende krav og pres som flere og flere oplever kræver, at vi gør ting på en anden måde end vi plejer. At vi er mere bevidste og opmærksomme på hvordan vi lever vores liv.

Du træner at være mere i NUET og ikke konstant behøver at lade dig trække med af tanker om fortid og fremtid.

Mindfulness har vist enorm gode resultater til at forebygge og mindske:

  • Stress
  • Uro og angst
  • Bekymringer
  • Søvnproblemer
  • Tristhed og depression
  • Tankemylder
  • Vrede
  • Ubalance mellem arbejdsliv og privatliv

Mindfulness giver:

  • Mere ro
  • Større opmærksomhed og bevidsthed
  • Mere glæde, overskud, velvære, humor og positive tanker
  • Større opmærksomhed på kroppen
  • Redskaber til at håndtere stress og stress symptomer
  • Mere nærvær og styrket evne til at være i nuet fremfor i fortid og fremtid
  • Styrket evne til at være i svære situationer
  • Bedre søvn
  • Bedre koncentration, fokus og overblik
  • Bedre relationer
  • Bedre balance
  • Mere selvtillid og selvværd

Hvorfor træne mindfulness?

Fordi det virker også efter forløbet. Du kan bruge det i hverdagen og det er en teknik du har lige ved hånden, når du først har lært den. Du får værktøjer og teknikker du kan bruge fremover. Du lærer i højere grad at opdage dine tanker og hvilke du vil lade styre dit liv og nemmere at give slip på dem igen. Mange tanker forværrer bare tingene, hvis vi ikke er opmærksomme på dem og lader dem fylde meget af vores tid og går udover vores nærvær med andre, men det kan trænes og alle kan lære det. Du lærer altså i langt højere grad at opdage og mindske fx stresssymptomer, bekymringer, grublerier og vende tilbage til nuet, hvilket er langt mere gavnligt, sundt og befriende både for dig og dem omkring dig.

Du kan også få langt mere livskvalitet og glæde af at lære mindfulness. Nej, det er ikke hokus pokus eller flippet. Det er masser af forskning bag og det foregår på en rolig og jordnær måde.Det kan bruges både nu og fremover.

Du er meget velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere.

De bedste hilsner

Ulla Vestergaard

Certificeret Mindfulness-instruktør