Mindfulness Folkeuniversitetet 23. 24.5

Mindfulness i arbejds- og privatliv

Mindfulness øger din bevidsthed og opmærksomhed i forhold til det, der sker lige nu. I stedet for at lade automatpiloten styre, bliver du bedre til at stoppe op, være opmærksom og tage de valg, der er bedst for dig. Mindfulness kan endvidere give bedre koncentration og fokus. Det kan give mere ro og større overblik. Du kan få mere trivsel og overskud. På kurset får du indsigt i den nyeste viden og forskning om mindfulness og indsigt i teknikker og værktøjer til, hvordan du kan bruge mindfulness i din hverdag.

Mindfulness er i dag et anerkendt fagområde og der forskes bl.a. i mindfulness på Dansk Center for Mindfulness på Aarhus Universitet

Hvorfor mindfulness?
Kender du til, at du tænker på arbejde når du holder fri og når du er på arbejdet bliver du også ofte afledt? Vi har mellem 50.000 og 70.000 tanker om dagen og mange af dem kommer automatisk og uden vi er bevidste om dem. Derfor handler vi ofte ubevidst. Afbrydelser og stadig flere opgaver, der fjerner fokus fra alt det, du i forvejen skulle nå? Bekymringer og måske dårlig søvn? Dagligdagen foregår ofte i et højt tempo, hvor vi konstant er på vej mod næste opgave, deadline eller gøremål. Vores tanker kører på højtryk, og ofte er de helt andre steder end i nuet. Det kan resultere i manglende ro, nærvær og koncentration og kan påvirke vores relationer til andre og på længere sigt stress.

Udbytte af kurset

  •          Med mindfulness træner du din evne til at være mere til stede i nuet.
  •          Mindfulness kan have en positiv effekt både for dit arbejds- og privatliv
  •          Bedre koncentration, fokus og overblik
  •          Mere effektivitet
  •          Øget bevidsthed om dine tanker – og større kontrol over hvilke tanker du    vil lade styre og hvilke du i højere grad vil slippe og se som tanker
  •          Ro og overblik i en travl hverdag
  •          Mere nærvær
  •          Øget evne til at mindske og håndtere stress
  •          Øget evne til at prioritere og træffe de rigtige valg
  •          Bedre søvn og mere overskud
  •          Større glæde og tilfredshed
  •          Bedre balance og styrket evne til at geare ned og slappe af
  •          Det er velkendt at træning af mindfulness også kan gavne og have en afsmittende effekt på omgivelserne

Indhold

  •          Hvad er mindfulness og hvorfor virker det?
  •          Hvad viser forskning, at der sker i hjernen, når vi træner mindfulness?
  •          Indsigt i tænkningen bag mindfulness
  •          Hvordan arbejder man med tankerne i mindfulness og hvad er forskellen på vores almindelige hverdagstanker og det vi gør i mindfulness?
  •          Teknikker til at bevare fokus, koncentration og overblik på trods af travlhed
  •          Hvordan du bliver mere bevidst i din daglige prioritering af opgaver
  •          Forebyggelse af og bedre håndtering af pressede situationer
  •          Konkret træning af mindfulness – Inspiration og anbefalinger til træning og hvordan det kan bruges i hverdagen efter kursusdagene

Hvad får du med på kurset?

  •          Adgang til underviserens lydfiler, så du kan træne mindfulness efter kurset.
  •          Kursushæfte og plancher fra undervisningsdagene.

Underviser
Certificeret mindfulness-instruktør med afsæt i en 3-årig uddannelse. Har afholdt mere end 60 mindfulness-kurser og undervist mere end 600 deltagere i mindfulness. Har 20 års erfaring med professionelt arbejde med andre mennesker og har 6 års undervisningserfaring i mindfulness og nærværstræning. Hun er stifter og ejer af mindfulness Aalborg og har været selvstændig i 4 år. Hun er uddannet socialrådgiver fra Aalborg Universitet, certificeret coach og forfatter og har udgivet en lang række artikler om mindfulness. Hendes erfaring er, at mindfulness kan skabe store forandringer både individuelt såvel som i private og offentlige organisationer. Hun ser det som en af sine vigtigst opgaver at lære andre mindfulness så det kan bruges både her og nu såvel som fremadrettet til brug i forskellige livssituationer.

Har de sidste 4 år arbejdet som konsulent og mindfulness-instruktør. Hun arbejder med ledersparring, undervisning, foredrag, kurser, bogudgivelse og coaching af enkeltpersoner samt forandringsprocesser i organisationer.

Hun har siden 2010 selv haft egen daglig mindfulness og meditativ praksis. Er grundigt uddannet og trænet gennem mange år hos bl.a. professor i medicin Saki Santorelli (direktør for Center for Mindfulness, USA), cand.psych., ph.d. Jacob Piet fra Aarhus Universitet, Jens Erik Risom og cand.psych. Vibeke Adler.

Startdato

Torsdag d. 23.05.2019 kl. 09:00

Holdnr

1911-181

Sted

Folkeuniversitetet, Seminarrum, Lokale C2-12
C. A. Olesens Gade 4, 2. sal
9000 Aalborg

Varighed

2 gange

OBS

Inkl. fuld forplejning.

Pris

  • Standard 2.495,00 kr.

Kontakt Folkeuniversitet for nærmere info eller tilmeld dig her.

TILMELD

    Program

  • 23.05.2019 kl. 09:00 – 15:30

    Ulla Vestergaard, socialrådgiver, konsulent, certificeret mindfulnessinstruktør

  • 24.05.2019 kl. 09:00 – 15:30

    Ulla Vestergaard, socialrådgiver, konsulent, certificeret mindfulnessinstruktør