Mindfulness-træning

Mindfulness-træning og effekter ved mindfulness    

  • Stresshåndtering
  • Øget nærvær
  • Mere ro
  • Øget selværd og selvindsigt
  • Mere glæde
  • Bedre trivsel
  • Bedre søvn
  • Bedre hukommelse og koncentration
  • Større opmærksomhed
  • Nedsat sygefravær
  • Større arbejds- og livsglæde
  • Øgede sociale kompetencer
  • Mindske og forebygge stress, angst og depression

Mange bruger tid på at træne kroppen. De færreste bruger derimod tid på at træne sindet. I en travl hverdag tænker vi ikke på, at sindet også skal være robust for at kunne håndtere ikke mindst uforudsigelige ting, vi oplever i livet.

Mindfulness er træning af krop og sind, og metoden hjælper os til at håndtere kriser og stressende livsperioder både her og nu og til at håndtere fremtidig udfordringer. Ved mindfulness træner og lærer vi at være mere bevidst nærværende i hverdagen, så vi oplever hvert øjeblik fuld ud. Dette står i stor kontrast til den tilstand, som vi ofte befinder os i: i autopilot, hvor vi er optaget af og opslugt af tankestrømme, bekymringer, selvkritik og vurderinger af fortiden eller forventninger til fremtiden, mens nuet passerer forbi.

Vi bliver gjort opmærksom på, hvordan dette påvirker vores oplevelser af nuet, vores humør, krop, beslutninger og handlinger. Når vi bliver mere opmærksomme, kan vi foretage mere velovervejede valg med afsæt i den aktuelle situation. Mindfulness træning giver dig bedre kontrol over dine tanker, reaktioner og handlinger samt en større accept af virkeligheden, som den er. Mindfulness-træning kan give dig større frihed til selv at vælge, hvilke tanker du vil lade styre dit liv.. Det kan give langt mere overskud og livsglæde at kunne flytte sin opmærksomhed og mindske fx svære tanker og følelser.

Det er videnskabeligt dokumenteret, at mindfulness har særdeles god effekt i forhold til at håndtere og mindske stress, angst, smerter og til at forebygge tilbagevendende depressioner. Mindfulness-træning øger bl.a. vores nærvær, selvindsigt, koncentration, fokus velvære og forbedrer vores sociale relationer. Dens brede anvendelsesmuligheder afspejles i, at mindfulness med stor succes bruges både i erhvervslivet, idrætsverdenen, offentlige institutioner og uddannelser.

Se evalueringsrapport fra 100 tidligere deltagere, som har deltage på mindfulness-kursus ved Mindfulness Aalborg  her.